Jak wybierać DMP?

Wybór narzędzi martech/adtech jest równie ryzykowny, jak kupowanie samochodu w polskim komisie. Na prezentacjach handlowych wszystko wygląda super, narzędzie “robi wszystko”. Niestety, w rzeczywistości kupujemy black box, który opiera się na niejawnych algorytmach i nieporównywalnych funkcjach. Nie ma możliwości zweryfikowania jak narzędzie będzie się sprawdzało w realnej sytuacji po wdrożeniu i czy faktycznie lepiej niż konkurenci.

Można jednak minimalizować ryzyko i sprawdzić przynajmniej to, co się da. Wybór DMP jest o tyle trudny, że jest to stosunkowo nowa kategoria narzędzi – trudno skorzystać z doświadczeń innych (jak wiadomo najtaniej jest się uczyć na czyichś błędach). Z własnego natomiast doświadczenia proponuję zacząć od następujących kwestii:

  • czy platforma ma lokalne wsparcie techniczne? To bardziej niż pewne, że takie wsparcie będzie niezbędne. Poleganie na biurach obsługujących wiele krajów, nie znających specyfiki polskiego rynku będzie skutkowało opóźnieniami lub nawet brakiem możliwości zrealizowania niektórych funkcji.
  • z jakimi platformami DSP platforma jest zintegrowana? to kolejny punkt, w którym istotne jest doświadczenie z polskiego rynku.
  • czy da się zbierać dane, które mają być zbierane. Jeżeli celem jest zbieranie informacji o aktywności użytkowników na stronie www na potrzeby bardziej skomplikowanego retargetingu, to praktycznie każda platforma na to pozwoli, ale już integracja z CRM czy aplikacjami mobilnymi – nie jest wcale taka oczywista.
  • czy platforma ma dostęp do lokalnych danych 3rd party. To jest ten moment, kiedy doświadczenie właściciela technologii na lokalnym rynku jest niezbędne. Ważne jest nie tylko, którzy dostawcy są zintegrowani, ale także w jaki sposób te dane są dostępne: czy można tworzyć segmenty łącząc dane 1st i 3rd party oraz czy można analizować przecięcie danych własnych danymi 3rd party (czyli analizować pokrywanie się segmentów 1st party z segmentami 3rd party).
  • czy istnieją mechanizmy do importu danych 2nd party, w tym również raportowania i rozliczenia wykorzystania danych pozyskanych od partnerów.
  • czy platforma oferuje cross-device i jeżeli tak – to w jaki sposób (metoda deterministyczna, probabilistyczna, łączona, czy można importować własne dane cross-device)
  • i ostatni punkt – jak skonstruowany jest model biznesowy, czy jest elastyczny (zależny od poziomu wykorzystania platformy) i czy bierze pod uwagę warunki naszego rynku (CPM w Polsce i USA, a co za tym idzie budżety, różnią się zasadniczo). Na jak długo trzeba podpisać umowę?

 

Nie na wszystkie pytania da się uzyskać rozstrzygające odpowiedzi, zwłaszcza że przed wdrożeniem trudno przewidzieć, co będzie istotne.

W kolejnym poście będziecie mogli przeczytać, jak jedna z instytucji finansowych w Polsce podchodzi do wdrożenia DMP.

Przeczytaj również:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *